Designul Jeep

Designul Jeep

FORMA ȘI FUNCȚIONALITATEA – PILONII CARE URMĂRESC DESIGNUL JEEP

De la 13 fante la legendara grilă cu 7 fante. De aici începe designul care a făcut celebră figura fiecărui model Jeep.
De peste 75 de ani, semnătura lui Jeep aduce omagiu moștenirii lui Willys.

Forma urmează funcția – este o componentă clar stabilită în ADN-ul Jeep, încă de la primul vehicul produs, originalul Willys. Încă de la prima vedere, recunoaștem stilul Jeep prin recurența unor elemente precum: faruri rotunjite, grila cu 7 fante, pasajele roților de formă trapezoidală. Toate acestea s-au întipărit în imaginarul colectiv, astfel că de când te întâlnești cu ele pentru prima dată vei exclama: este un Jeep!

Grila verticală cu 7 fante și pasajele de formă trapezoidală are roților, în special, sunt elemente de design care datează de peste 75 de ani și care sunt întâlnite în fiecare vehicul Jeep de astăzi. Fantele de ventilație tradiționale, care în limbajul Jeep sunt numite sloturi, au fost introduse în primul Willys Overland MA, fabricat la începutul anilor 40. Pe atunci, Willys Overland, alături de companiile American Bantam și Ford au acceptat apelul armatei Americane și au construit primele prototipuri pentru vehicule militare de luptă. Pe prim prototip, părinte al tuturor celor care au urmat, grila a fost construită din bare de metal. Ford a realizat un prototip cu o grilă de oțel cu 9 fante care a fost adoptată de Armată Americană și standardizată pe toate modelele MB și Ford GP. După Război, odată cu introducerea lui CJ-2A (în 1945), fabricat pentru uz civil, Willys-Overland a adoptat grila cu 7 fante. Motivația a fost nevoia de spațiu pentru a introduce faruri mai mari decât cele din dotarea vehiculelor militare.

De atunci, toate modelele CJ au fost dotate cu grila în 7 sloturi, în timp ce multe alte modele Jeep clasice, inclusiv Willys Wagon, Jeep pick-up, Wagoneer și primul Cherokee au mai utilizat o vreme sloturi verticale cu număr variabil, de la 8 la 13. Excepție au fost seria FC și modelul Jeepster fabricat între 1966 – 1973 care au oferit 7 sloturi. Începând din 1998, toate modelele Jeep au purtat grila inconică.

Desigur, mai există și legende care asimiliează numărul fantelor lui Jeep cu numărul perfecțiunii, ori cu cele 7 minuni ale lumii, ori cu cele 7 continente pe care a fost vândut, ori cu cele 7 mări, ba chiar și cu cele 7 culori ale curcubeului. Însă ceea ce contează, dincolo de proveniența grilei, este că, de peste 75 de ani, Jeep a inspirat mulți proprietari să își urmeze visele, să îndrăznească, să fugă în căutatea libertății sau să lupte pentru ea. Astăzi, fiecare proprietar Jeep este descris de libertate, entuziasm, aventură și visare.

Alte semne distinctive al designului Jeep sunt pasajele roților, trapezoidale, care au fost necesare la momentul respectiv în istorie, pentru a le permite șoferilor să meargă în off-road. Prin utilizarea pasajelor de formă trapezoidală, roțile aveau multă libertate sub aripă de a ieși de pe traseele rutiere și de a urca peste pietre și obstacole dintre cele mai extreme.
Există o poveste amuzantă despre modul în care trapezoidalele pasajele ale roților au fost concepute. Inițial, primele modele Jeep a avut foi de protecție, care, desigur, nu au amuzat pasagerii care stăteau pe bancheta din spate. În funcție de condițiile de teren și de vreme, au fost expuse la kilograme de noroi și de nisip, sau bombardați cu pietre.
Un soldat american cu veleități mecanice a scos aparatul de sudură și a sudate o pereche de foi pliate manual. Însă nu contează dacă această idee a fost cu adevărat premergătoare pasajelor. Filosofia din spatele aceste anectode este forma care a urmărit funcționalitatea. Acest lucru este la fel de valabil și în cazul lui Wrangler. Majoritatea detaliilor de pe iconicul Jeep exprimă întocmai acest concept. De exemplu, curelele care definesc unghiul de deschidere a ușilor. În alte vehicule, acestea sunt realizate din metal. În cazul lui Wrangler, ele sunt detașabile, iar pentru asta a fost nevoie de o nouă soluție. Benzile de material rezistent sunt o soluție inteligentă, tipică filosofiei Jeep.

În aceeași măsură, balamalele capotei sunt un element de design distinctiv pentru Jeep. Wrangler le poartă încă și astăzi. Prezența lor nu este doar un ornament sau un decor. Ele sunt elemente tehnice iar funcția și utilitatea lor este aceeași ca și acum 75 de ani.

Atunci când aceste elemente de design sunt puse împreună, rezultanta este farmecul brandului, autenticitatea, precum și coerența acestuia. Prin combinarea grilei cu 7 sloturi și a arcadelor trapezoidale, designerii nu au nevoie să adăuge mai mult în schița lor – este deja un Jeep. Aceste elemente de design iconice sunt păstrate cu fidelitate din 1941.

Noutăți din lumea Jeep